9.12.18

De Rappes 7


Hauptmann Von Schund

Burgemeester Naackelaer stak zijn hand op: "Ik begrijp u volkomen, maar ik wist  niet hoe ik u moest antwoorden en in feite ben ik blij dat  u samen met mevrouw De Rappes naar hier gekomen bent, zodat we deze zaak uit de wereld kunen helpen. Mevrouw de gravin weet als geen ander dat er tijdens de oorlog in het kasteel regelmatig partijtjes, waaar ook hoge Duitse  officieren bij aanwezig waren, werden gehouden". Naackelaer trok een lade van zijn bureau open. " Daar kwam onder meer deze man naar toe" en hij stak een foto omhoog. "Ik neem aan  dat mevrouw De Rappes hem herkent en anders zal ik haar even helpen, het is ene Hauptmann Von Schund!" "Ach", liet  Fréderique zich ontvallen, "zo'n aardige en galante kerel".  "Juist", zei  Naackelaer, "nadat u vertrokken was is hij met zijn manschappen in uw kasteel  getrokken en heeft het vervolgens, zeg maar, uitgewoond. Het toenmalige gemeentebestuur stond machteloos. Had het opgetreden dan was het ongetwijfeld uitgelegd als verzet tegen de bezetter." "Als ik u goed begrijp", zei Draaymans, "moeten we ons tot Von Schund om schadevergoeding wenden." "Correct", antwoordde Naackelaer, "maar voor u, jammer genoeg, is die bij de slag om Bastogne gesneuveld."