18.12.18

waar gehackt wordt vallen spaanders

Weet u nog de "Concorde"? Dat razendsnelle vliegtuig, maar inmiddels al vijftien jaar niet meer in in de lucht. Gelukkig waren er in 2003 voldoende Airbussen en Boeings die het mensdom, ook nog voor een veel voor een lagere prijs, van de ene kant naar de andere kant van de wereld konden brengen. Of er zulke voorzorgsmaatregelen zijn als het  internet crasht weet ik niet. Ik heb een sterk  vermoeden dat zo'n, wat met zo'n fraaie term "back up" heet, niet bestaat.  De overheid dwingt ons hoe langer hoe meer zaken per computer af te  handelen. Kortom: geen computer, geen mens. Vanochtend om half  acht werd ik gebeld door een Engelstalig heer met een stevig Indiaas accent die mij meedeelde dat mijn computer was gehackt en of  ik mijn computer maar  aan wilde zetten, dan zou hij me wel  even helpen om een en ander  weer  in goede banen te leiden. Hoe hij aan mijn telefoonnumer kwam [ik sta in geen enkele telefoonboek (binnenkort niet meer op papier)], geen idee, misschien bellen ze uit zo'n Indiaas "call centre" gewoon op de bonnefooi. Het was in ieder  geval de zoveelste poging om het zo hevig  geprezen internetverkeer in  de war te schoppen. Wat gaan we doen als het werkelijk volledig misgaat?