21.4.21

GEORGIA SEA ISLANDS

 


Het moet zo'n twintig jaar geleden zijn dat ik, op vacantie in Florida , besloot naar Brunswick in Georgia te rijden. Brunswick ligt vlakbij de Georgia Sea Islands en daar zou nog iets van de oorspronkelijke zwarte cultuur te vinden zijn: ringshouts uitgevoerd door een groep, oorspronkelijk onder aanvoering van Bessie Jones, de Georgia Sea Island Singers. Wat doe je in zo'n zoektocht het eerst? Naar een platenwinkel, maar ik kreeg nul op mijn 'serious request': nooit van gehoord! Tweede platenwinkel: idem dito! Uitindelijk kreeg ik de raad om in een hotel te informeren, want mijn zegsman meende dat de groep daar wel eens optrad. Maar ook de hotelmanager kon me niet verder helpen. Hij raadde me aan bij de lokale Board of Commerce (Kamer van Koophandel) navraag te doen. En waarachtig daar hadden ze een adres en stond ik na twee dagen naarstig speuren op de stoep van de aanvoerder van de Georgia Sea Island Singers. Wanneer ik niet op zoek was geweest, was ik sowieso gestopt, want naast zijn huis stond een in glanzende staat verkerende Mercury van vlak na de oorlog. Ik had Douglas Quimby en zijn vrouw Frankie Sullivan Quimby gevonden. Grammofoonplaten waren er niet, evenmin CD's, zodat ik uiteindelijk een aantal cassettes kocht. Inmiddels is er wel een CD en is er ook het een en ander te vinden op YouTube. Onder andere een opname van de Georgia Sea Island Singers onder aanvoering van John Davis: 'Moses don't get lost'.  Maar wie meer wil weten over de bewaard gebleven cultuur van de slaven trekt een uurtje uit om te luisteren naar dit instructieve concert van de McIntosh County Shouters (foto). McIntosh County ligt even ten noorden van Brunswick.