28.4.21

12

 


Weteringkade staat er op de in 1924  verstuurde  prentbriefkaart. Ik heb z'n dertien jaar in Den Haag gewoond, ik zie op de  kaart een oudere bebouwing, maar de  naam Weteringkade zegt  me niets. Met  behulp van wat kaarten kom ik er achter waarom ik niets herken. Ik ken de buurt alleen maar met het Schenkviaduct en dat dateert van 1941. Er is veel te zien op de foto, behalve de tram, een motorwagen uit de serie 21 tot en met 150. Vermoedelijk rijdt de tram op lijn 12, dat  was ook nog in mijn tijd de  enige tramverbinding tussen Hollands- en Staatsspoor. Uiterst links op de foto is een met twee paarden bespannen verhuiswagen te zien, vermoedelijk is die door de fotograaf ingemonteerd, want het opschrift op de zijkant van de wagen is Duits, ik lees "Lagerhaus" en "Geschäft".