16.4.21

Diatto

 



Diatto is nou niet een merk dat ogenblikkelijk in het rijtje van bekende automerken kan worden geplaatst. Toch is dat een misvatting, want er zijn verbindingen naar Bugatti en Maserati. Diatto begon in 1835  als  koetsenbouwer in Turijn, construeerde vanaf medio de jaren zeventig van de negentiende eeuw rijtuigen voor Wagons-Lits en sloot in 1905 een licentieovereenkomst met de Franse autoproducent Clément-Bayard, om in 1909 geheel zelfstandig verder te gaan als "Autocostruzione Diatto".


De bekende piloot Roland Garros, die in 1913 de Middellandse Zee overstak, heeft daarna plannen ook de Atlantische Oceaan  over te  steken en wendt zich tot Ettore Bugatti, die voor het bouwen in licentie van zijn Type 13 contracten heeft gesloten met  het Duitse Rabag en het Britse Crossley, maar ook met Diatto. Door koppeling van twee viercylindermotoren ontstaat een achtcylinder in lijn, die krachtig genoeg wordt geacht het  huzarenstukje te volbrengen. De  Eerste Wereldoorlog zorgt echter voor vertraging en wanneer Garros op 8 october sneuvelt in een luchtgevecht betekent dat het einde van de plannen om de Atlantische Oceaan over te steken. De motor belandt in de afgebeelde auto.