Er
zijn in 1931 maar drie exemplaren gebouwd, alhoewel een andere bron
beweert dat het er in totaal zes moeten zijn geweest, maar geen
daarvan is bewaard gebleven, zodat uiteindelijk in Tsjechië aan de hand
van bewaard gebeleven tekeningen een replica kon worden geconstrueerd. De
inspiratiebron van de Wikov 35, bijgenaamd "Kapka" (druppel) is
duidelijk Paul Jaray (1889-1974), oprichter van de "Stromlinien
Karosserie Gesellschaft", nadat hij daarvoor bij "Zeppelin" gewerkt had
en wiens invloed ook heel duidelijk te zien is bij de producten van
die andere Tsjechische autofabriek Tatra. Wikov onstond in 1918 in de
historische stad Prostejov, door samensmelting van de bedrijven van
Franz Wichterle (oorspronkelijk een firma die landbouwmachines
repareerde en later ook zelf bouwde, maar daarnaast o.a. stoomketels,
electromotoren en machines voor slachthuizen fabriceerde) en Franz en
Joseph Kovarik (eveneens een constructiefirma van landbouwwerktuigen).
De fusie tussen Wichterle en Kovarik vond plaats net na de
oprichting van de onafhankelijke Tsjecoslowaakse republiek en Wikov
ontwikkelde zicht tot grootste producent van landbouwwerktuigen in de
nieuwe staat. Vanf 1924 werd er ook geëxperimenteerd met auto's, ze
waren echter buitengewoon prijzig en van de Wikov 7/28 werden maar 280
exemplaren gebouwd. Vanaf 1929 kwamen ook tractoren uit de fabriek.
De
afgebeelde auto de Wikov 35 "Kapka" lijkt bijzonder aerodynamisch,
maar is dat eigenlijk niet, want de maximale snelheid van de "Kapka"
was met 105 km/u. maar vijf kilometer hoger dan die van het standaard
Type 35. De cylinderinhoud van de motor was 1743 cc.