De drie P's (Packard, Peerless en Pierce-Arrow) verwachtten
hun klandizie onder de flink beter verdienende Amerikanen. Packard opgericht door de broers J.W. en W.D. Packard in Warren, Ohio in 1899, verdween in 1958, nadat het een viertal jaren samen met Studebaker in Detroit getracht had het hoofd boven water te houden. De hoogtijdagen voor het merk waren toen al twee decennia voorbij. De duurste Packards, de twaalfcylinders werden mondjesmaat geleverd, in 1932 549, in 1934 960 en in 1937 1300 exemplaren. Packards president Alan Macauley was naarstig op zoek naar mensen die de omzet konden verhogen (Packard verloor $7,000,000 in 1932) en wist de gepensioneerde George T. Christopher, oorspronkelijk een GM-productie-expert, te strikken en het resultaat was de Packard One-Twenty in 1935 met een beduidend lager prijskaartje.
Pierce-Arrow dateert van 1901 toen George N. Pierce, een fabrikant van fietsen en vogelkooien, in Buffalo (New York) zijn eerste auto in de markt zette, de Pierce "Motorette". Vanaf 1913 kwamen de koplampen in de spatborden en dat maakte het niet noodzakelijk het merk van de auto op de grille te zetten, ook zonder die aanduiding wist het publiek dat het om een Pierce-Arrow ging: een toppopduct van een topfabrikant. In 1928 werd Pierce, dat een paar moeizame jaren achter de rug had, net voor de Wallstreetcrash gekocht door Studebaker, maar de firma bleef wel verantwoordelijk voor eigen ontwerpen. In 1933 ging Studebaker failliet en werd Pierce-Arrow gekocht door een een aantal zakenlieden en bankers. In datzelfde jaar verscheen de Silver Arrow, een gestroomlijnde auto, die in een brochure als volgt wordt omschreven: "it gives you in 1933 the car of 1940".
Peerless is de derde P, het merk kwam uit Cleveland (Ohio) en was het eerste product van de firma, die voordien fietsen en wringers had vervaardigd. Het was, typerend voor de startende Amerikaanse automobielindustrie, een paardloosrijtuig op fietswielen. In 1915 verscheen de eerste Peerless V8, een jaar nadat Cadillac zijn V8 had uitgebracht. In 1923 werden 5000 auto's verkocht, daarna ging het bergafwaarts, zelfs nadat graaf Alexis de Sakhnovsky als ontwerper voor de Peerlesslijn van 1930 werd ingehuurd. In 1931 werd een prototype van een V16 gebouwd, maar dat werd niet meer in productie genomen en Peerless ging - hoe wonderlijk - over tot het brouwen van bier.