23.10.08

BMW 2

Het is verdraaid lastig om de prachtige Engelse term "bubble car" te vertalen, want noch belauto of zeepbelauto omschrijft zo goed het type miniauto, dat in de tweede helft van de jaren vijftig, niet alleen, op de Duitse straten verscheen. BMW koos, net als in de jaren twintig, om een buitenlands product in licentie te gaan bouwen. Was het destijds de Austin 7, nu werd het de Isetta, die in 1953 door Iso in Milaan gebouwd werd, zij het dat BMW de tweecyilindertweetaktmotor door een viertakt uit eigen huis, met een cylinderinhoud van 250, dan wel 300 cc, verving. Er werden tussen 155 en 192 in totaal 36372 BMW Isetta's gebouwd. De Isetta werd in Frankrijk door Velam (Véhicule Léger à Moteur) gefabriceerd.


Een soortgelijk autootje was de Heinkel, oorspronkelijk met een 175 cc viertactmotor en op drie wielen, later met een 200ccmotor en twee vlak naast elkaar geplaatste wielen achter. In 1956 en '57 werden 6436 gebouwd. In 1958 verkocht Heinkel de productierechten aan Dundalk Engineering in Noord-Ierland, in 1962 ging Trojan in Coventry de Heinkel als Trojan 200 fabriceren.

Behalve voormalig collegavliegtuigbouwer Heinkel ging ook Messerschmitt zich met de bouw van auto's bezighouden. Het oorspronkelijke ontwerp van de Kabinenroller kwam van luchtvaartingenieur Fritz Fendt, die zijn oorspronkelijke ontwerp voor invaliden gedacht had. Tussen 1948 en 1951 werden ongeveer 250 eenzits Fendts gebouwd. In 1953 nam Messerschmitt het ontwerp als tweezitter over en in dat en het volgende jaar werden plusminus 10000 Kabinenrollers met een Fichtel & Sachs 173 cc tweetaktmotor gebouwd, in 1955 werd de motor vergroot en ging de auto KR 200 heten. Tot 1962 werden ervan dit type ongeveer 40000 gebouwd.