8.10.08

Koninklijk rijtuig

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wie ons destijds het openbaarvervoersgeel door de strot heeft geduwd. En ik kan me ook niet meer herinneren welke drogreden werd aangevoerd. Het moet veiligheid geweest zijn. Het wonderlijke is, dat het koninklijk rijtuig, een speciaal ICR-rijtuig uit de vroege jaren negentig in, wat geloof ik, nassaublauw is uitgevoerd, terwijl oranje veel meer op zijn plaats geweest zou zijn. Voor de majesteit geldt veiligheid klaarblijkelijk niet. Ook Denemarken kent koninklijke rijtuigen en dit is een tweetal, dat ik jaren geleden in een museum fotografeerde. De bovenste foto toont koninklijke rijtuig S1, in 1871 gebouwd door de Lauensteinsche Wagenbau Gesellschaft in Hamburg. De onderste foto het in 1900 in gebruik genomen nieuwe, door Scandia in Randers gebouwde, koninklijke rijtuig S8, het vervoerde onder meer de koningen Christian IX, Frederik VIII en Christian X, voordat het in 1937 werd uitgerangeerd. De locomotief, met de voor Deense stoomlocomotieven kenmerkende rood-wit-rode band om de schoorsteen, voor laatst genoemd rijtuig, werd in 1886 door de Sachsische Maschinenfabrik Chemnitz gebouwd, hij deed tot 1956 dienst in Jutland. Het was toen hij in dienst kwam een uiterst moderne locomotief met de twee eerste assen aangedreven.