27.11.08

White Triplex

Had de motor van de Fiat S.76 (zie dit blog 24/11/08) een cylinderinhoud van 28 liter, in 1928 werd het wereldsnelheidsrecord verbeterd door de White Triplex (foto) met een totale cylinderinhoud van 81 liter (dat is 95 keer de cylinderhoud van de motor van mijn Panhard!). Financier was een zakenman uit Philadelphia, die zijn achternaam, White gaarne in de annalen vastgelegd zag, zonder zichzelf in levensgevaar te begeven door het monster op het strand van Daytona te besturen. Daarvoor had hij ene Ray Keech ingehuurd. Omdat de wagen noch koppeling noch versnellingsbak had moest hij worden aangetrokken. De waarnemers in Daytona keurden de White Triplex, voorzien van drie door Packard tijdens de Eerste Wereldoorlog gebouwde Liberty V12-vliegtuigmotoren, in eerste instantie af: de wagen had geen achteruit, om dat probleem op te lossen werd een electromotor geinstalleerd, die een poelie aandreef, die op een van de wielen kon worden neergelaten. Maar dat systeem werkte niet, omdat de compressie van de 36 cylinders veel te hoog was. Vervolgens werd een extra as, aangedreven door een van de motoren ingebouwd die, door middel van een handel kon worden neergelaten. Of dit systeem gewerkt heeft is onbekend, maar Keech kon zijn recordpoging wagen, het leverde hem behalve 334km/u ook een aantal brandwonden op.