26.7.12

Kenosha

 De Nashfabriek in Kenosha in 1937
Een paar jaar geleden ging ik vanuit het ten noorden van Chicago gelegen Kenilworth naar Kenosha. Op, zeg maar, een soort bedevaart, want behalve dat de Nashfabriek daar ooit gestaan had, reden er PCC-cars. Ik kwam niet verder dan het laatste plaatsje in Illinois, de trein ging 's ochtends niet naar Kenosha. Uiteindelijk werd het een taxi, want een bus om de tocht voort te zetten was er ook niet. Een mens moet tenslotte wat over hebben voor zijn hobby's. De taxichauffeuse liep over van geloofsijver, het christendom werd, zonder uitnodiging, luid bejubeld. Ik hield - laf - ik geef het toe, mijn mond, maar mijn Amerikaanse vrouw is nu eenmaal veel diplomatieker in  de afhandeling van dergelijke zaken. We eindigden de rit bij het kleine station van Kenosha, in elk geval - er was bovenleiding - zou de tram hier langs komen. Voor ons strekte zich een enorme grasvlakte uit, hier moest de Nashfabriek gestaan hebben.