11.11.13

Lezen

Dit is de omslag van het recent aangeschafte boekje "Musée de l'Air. Le Bourget". Op de cover een Spitfire-achtig toestel, de Dewoitine D 520 uit 1939. Ik lees: "Cet appareil, entièrement métallique, fut le meilleur chasseur français de son temps. Construit trop tard en série, ik n'équipait, le 25.6.1940, que 4 Groupes de casse. C'est avec l'un des 9 D 520 dú G.C. II/7, opposés à 40 Messerschmitt, que les sous-lieutenant Pomier-Layrargues abbatit, le 5.6.1940, l'avion de l'As allemand Moelders. 900 avions contruits, dont un bon nombre après l'Armistice de 1940."
Vooral die laatse zin intrigeert me, voor wie werden die toestellen dan wel gemaakt na de wapenstilstand. Frankrijk was uiteengevallen in  drie delen, afgezien  van de overzeese gebieden: een door de Duitsers bezet deel, "Vichy" en het heim-ins-reich gevoerde Elzas-Lotharingen. De Société Nationale de Constructions Aéronautiques de Sud-Est had drie fabrieken, een in Marseille,  een in Ambérieu en een in Toulouse. De D 520  werd in de laatstgenoemde fabriek gemaakt, oorspronkelijk behoorde die aan Dewoitine en later aan Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Midi. De productie van de D 520 is tot november 1941 doorgegaan, waarna men overging tot productie van de S.O. 161, een viermotorig transporttoestel dat oorspronkelijk door Bloch als Bloch 161 was gebouwd. De S.O. 161 werd door "Vichy" besteld, ik neem dus aan dat de D 520 na de wapenstilstand ook voor "Vichy" werd gebouwd.
De Dewoitine D 520 had een Hispano-Suiza twaalfcylindermotor, die 850 PK leverde, de maximum snelheid van het toestel was 530 km/u.