20.11.16

Voiture IV

De verschillende spoorwegmaatschappijen in Frankrijk zorgden inmiddels voor een enorme diversiteit aan rollend materieel, in 1919 werd een bureau opgericht dat daar een eind aan moest maken: l'Office Central d'Élaboration du Matériel of kortweg OCEM niet alleen personenrijtuigen maar ook goederenwagens zouden uniformer moeten worden en de nadruk zou bij de fabricage van personenrijtuigen in plaats van op hout op metaal komen te liggen. Bovenstaand rijtuig is zo'n OCEM-voiture van de PLM,  vanwege de donkerrode kleur weten we dat het een rijtuig eerste klasse is, het draagt het nummer A5c5yfi 191 en het maakte deel uit van een kleine serie (186 - 199) couchetterijtuigen gefabriceerd door Horme et de la Buire in  Lyon. Ze werden in 1930 in dienst genomen en  boden per rijtuig ruimte aan twintig passagiers, die overdag in tien uiterst luxueus ingerichte  coupé's waren ondergebracht. De zetels werden 's nachts gewijzigd in  een comfortabele bedden. In 1947 werd de A5c5yfi 191 samen met een aantal wagons uit dezelfde serie uitgeleend aan de Compagnie internationale des wagons-lits (CIWL) en in de kleuren van die maatschappij overgeschilderd om in 1961 naar de SNCF te gaan om als A10/2c10/2myfi 5541 in een donkergroene uitmonstering tot 1967 deel uit te gaan maken van speciale treinen in het zuidoosten van Frankrijk.