26.10.17

Brussel 7

Dit gaat over een andere vorm.  Je kunt een snareninstrument de vorm van een vis geven zonder dat het klaarblijkelijk aan de klank iets afdoet. Je kunt ook een auto van een totaal andere carrosserie voorzien en toch van Coventry naar Birmingham rijden. Onder de fraaie carrosserie van onderstaande automobiel verbergt zich een Austin "Seven", het autootje dat in het Britse een zelfde rol vervulde als Fords Model T in de Verenigde Staten. De oorspronkelijke "Seven" verscheen in 1922 en bleef, terwijl de vorm zich wijzigde, in productie tot 1938. De "Seven" had zo'n succes dat hij eerst door Dixi en later door B.M.W. in Duitsland, door Rosengart in Frankrijk, door Datsun in Japan en door American  Bantam in de Verenigde Staten in licentie werd gebouwd.
William Lyons en William Walmsley bouwden vanaf 1921 zijspannen voor motorfietsen, maar vanaf 1927 kwamen daar carrosserieën voor auto's bij. Niet alleen de Austin "Seven" kreeg door de Swallow Side Car and Coach Builders" een ander uiterlijk, maar hij had wel het  meeste succes. De Swallow Austin "Seven" in het museum in Brussel dateert uit 1931.