En dan is er Voisin. In de Eerste Wereldoorlog bouwer van bommenwerpers en in het interbellum constructeur van schitterende voitures, die in mijn beleveniswereld, ook qua vormgeving, nog steeds op eenzame hoogte staan. Zijn fabriek in Issy-les-Moulineaux was hij in 1937 in feite kwijtgeraakt en hij had zich teruggetrokken in een een kleine ontwerpstudio waar hij vanaf begin 1939 bezig was met een vijfcylinderstoommachine in stervorm die een Hotchkisstank zou moeten aandrijven. De oorlog kwam tussen beide en eind juni 1940 wordt Gabriel Voisin door Pétain aangesteld als directeur van zijn oude fabriek in Issy-les-Moulineaux om in opdracht van de Duitse bezetter onderdelen voor vliegtuigmotoren te maken. Intussen ontwerpt hij een fietsauto, die met kabels en kettingen wordt aangedreven, maar waarin ook een electromotor kan worden geïnstalleerd. Onder Voisins naam, maar in feite door Maurice Pain, wordt ook een tweewielig voertuig met aan beide zijden een hulpwiel geconstrueerd, aangedreven door een 100cc-motor. Na de oorlog staat op de Salon een klein autootje met voorwielaandrijving, gebouwd door de S.A. des Aéroplanes G. Voisin: de "Biscooter", met een luchtgekoelde 125cc tweetactmotor van Gnome & Rhone twee jaar later, het is inmiddels 1954, staat er een nieuw model, dit keer met achterwielaandrijving. Maar beide blijven prototypes, tot het eerste model (foto) daadwerkelijk in productie gaat bij Autonacional in Barcelona met een Hispanotweetactmotor van 197cc (licentie van het Britse Villiers).