1.7.09

RVS

Lees op Teletekst dat ING, u weet wel die aan lager wal geraakte veelvraat in het bank- en verzekeringswezen, stopt met het merk RVS. Juist met dat merk heb ik iets, niet dat ik iets bij de Rotterdamsche Verzekerings Maatschappij ondergebracht heb, maar het merk zit in mijn hoofd. Als ik in Leeuwarden naar de stad liep, keek ik kort voordat ik de Voorstreek opliep, altijd omhoog want daar hing een reclamebord aan een lantaarnpaal: het silhouet van een dame met een parasol, van een parmantig hondje en van een deftig heer met hoge hoed die met zijn wandelstok omhoog wees naar een reclamebord met exact hetzelfde groepje. Het was net de Drosteverpleegster op de cacaobus, maar dan anders. Ik hoopte dat ik op een dag, om het beeld compleet te maken, achter net zo'n dame, hond en heer naar de stad zou lopen, maar dat is nooit gebeurd. Het reclamebord toonde het beeldmerk van RVS, ontworpen door de in Langezwaag geboren kunstenaar Tjeerd Bottema.