17.12.10

Chammertje Zwagerman

Na Wobbes bovenstaande uitval toch maar even Vrij Nederland gekocht om te zien wat Job Cohen in werkelijkheid gezegd heeft en of het veelvuldig in tv-programma's opdravende chammertje Zwagerman gelijk heeft als hij zegt dat Cohen de situatie van Joden in de Tweede Wereldoorlog met die van Moslims nu vergelijkt. Chammertje heeft ongelijk. Chammertje roept maar wat. Chammertje kan, en dat is voor een schrijver uiterst ernstig, niet lezen. Ik citeer uit het interview van Thijs Broer en Thijs Niemantsverdriet met Job Cohen in Vrij Nederland van 18/12/2010.
U bent inmiddels 63. U hoeft niets meer te bewijzen. Met de gezondheid van uw vrouw gaat het steeds slechter. Waarom heeft u zich desondanks in zo'n ongewis politiek avontuur gestort?
'Over die vraag heb ik de laatste tijd nog eens goed nagedacht. Ik maak me al heel lang grote zorgen over de vervreemding in de samenleving. Een samenleving waar je als vreemden tegenover elkaar staat, is een heel slechte samenleving. En dat raakt me. Daarom wilde ik graag leider van de PvdA worden. Misschien heeft het ook te maken met mijn afkomst, met mijn verleden. Met mijn ouders die de oorlog overleefd hebben. Mijn moeder was erbij toen professor Cleveringa in 1940 aan de Universiteit van Leiden zijn beroemde rede hield tegen het ontslag van zijn Joodse collega's. Ze was net weduwe geworden, haar eerste man had in de eerste oorlogsdagen zelfmoord gepleegd. Ze had zich altijd deel gevoeld van de samenleving, maar rond het uitbreken van de oorlog maakte ze mee hoe Joden langzamerhand werden buitengesloten. Wat mijn moeder me vertelde over die rede van Cleveringa, is me altijd bijgebleven. Ze zei: "Toen ik hem hoorde spreken, had ik het gevoel: ik hoor er toch nog bij." Kort daarop is mijn moeder ondergedoken. Na de oorlog had ze, net als mijn vader, de overtuiging: we moeten ervoor zorgen dat dit nooit meer gebeurt, we moeten werken aan een betere wereld. Daarom zijn dat voor mij zulke belangrijke woorden: erbij horen, meedoen, een plek hebben waar je veilig bent.'
Is dat de kern van uw overtuiging?
'Dat zou best eens kunnen. Ik denk dat het heel diep in me zit. Die vervreemding in de samenleving zie je nu ook weer. Dat vind ik verkeerd.'
Gebeurt nu weer wat in de jaren dertig gebeurde: dat mensen worden buitengesloten?
'Ja. Praat met de mensen en je hoort het. Ik heb als burgemeester van Amsterdam ook gezegd: ik wil de boel bij elkaar houden. Sindsdien is het alleen maar urgenter georden. de PVV zegt gewoon tegen de moslims: we willen liever dat jullie weggaan. '
Mij wordt uit het gebalk van chammertje Zwagerman maar één ding duidelijk, hij is nooit gediscrimineerd, daarom moet hij ophouden met zijn vendetta tegen Job Cohen.