1.12.10

Parkeerplaats 3

Een klein, handzaam boekje: "Vijfde Jaargang van Catalogusprijzen van Automobielen en Motorrijwielen 1949", uitgegeven door Expertise-Bureau Ir. H.U. Scheurholts Tichelaar Hoofdkantoor: Amsterdam P.Lastmankade 1, Telefoon K2900 - 27000. Het boekje kostte destijds f.1,85 en toont alle prijzen van wat op de weg verscheen, dus ook van vrachtwagens. Ik was dertien en autoprijzen zullen me niet geinteresseerd hebben, bovendien eisten vliegtuigen al mijn aandacht op. Het boekje moet dus veel later in mijn bezit gekomen zijn, maar hoe weet ik niet meer. Natuurlijk zijn veel van de genoemde merken verdwenen, een Daimler is in 2010 een Jaguar met een pietsje meer luxe, Delage, Delahaye, De Soto, zomaar vier verdwenen namen op een rijtje. Jowett, Julien (nooit van gehoord, blijkt een tweepersoonscabriolet met een eencylindermotor van 33cc, een scootmobiel avant la lettre dus), Kaiser, Lago-Record, Lanchester, Lea-Francis ook allemaal weg. Wat kostte een Amerikaanse Ford met een V8 in het vooronder in 1949? Afhankelijk van het model: Tudor* Coach, Fordor* Coach, Custom Tudor, Custom Fordor, Custom Convertible en Station Wagon tussen f.7175,- en f.11.275,- Interessant dat ook Gatso, een product van Maus Gatsonides genoemd wordt, leverbaar zijn een Sports Roadster, een Touring, een Coupé, een Cabriolet en een Aéro Coupé, met prijzen tussen de f.14.300 en f17.600. Of er in 1949 een Gatso gebouwd en afgeleverd is, is een heel andere vraag.

*Tudor en Fordor waren Fords benamingen voor respectievelijk een tweedeurs- en een vierdeursauto.