9.12.10

Muziek

Er wordt me wel eens gevraagd naar welke muziek ik het liefst luister. Ik heb op zo'n vraag geen antwoord. Informeren naar welke CD's ik recent gekocht heb heeft meer zin. Ik kocht deze week vijf CD's in een box van Jordi Saval "Music in Europe 1550 -1650"* en Loudon Wainwrights "10 songs for the new depression"**. Ik bedoel maar: er liggen eeuwen tussen die CD's. Vraag me welke singer/songwriter ik het meest waardeer, dan heb ik dit antwoord: Loudon Wainwright. (foto). En dat is al jaren zo. Zijn thema's, zijn eerlijkheid, ze spreken me aan. "Cash for clunkers", het Amerikaanse regeringsprogramma om de autoindustrie overeind te houden, wordt door Wainwright met een uiterst passend countrymelodietje bezongen en ik ben natuurlijk een tikkeltje verbaasd dat hij een liedje zingt over een van mijn helden, Nobelprijswinnaar Paul Krugman, die als columnist in de International Herald Tribune regelmatig van zich doet horen. Ooit was er sprake van dat econoom Krugman onder Clinton een hoge beleidsfunctie in het Witte Huis zou krijgen, maar Krugman vond zichzelf ongeschikt: "I'm temperamentally unsuited for that kind of role. You have to be very good at people skills, biting your tongue when people say silly things." Wainwright over Krugman in "The Krugman Blues": "Train amtrackin' to DC, I recognized his sad face, cause I seen it on tv. He looked up from his laptop, when I said: "Hello Paul". Then I said: "Keep up all the good work Paul, you bring me down, but way to go Paul!""
*Virgin Classics 724348202529 ** Proper PRPCD069