Een van de curiosa in mijn spoorwegverzameling is deze brief van 10 mei 1899 verzonden aan de heer Moreau van het station Antwerpen - Dam, ik vond de brief in het boek "État Général du Matériel Roulant (voitures et wagons)" van de Belgische Staatsspoorwegen. Een boek gedrukt in Gent, de brief en het boek verzonden uit Brussel en allemaal in het Frans, er is geen woord Nederlands bij en dat drukt mijn neus weer eens op het feit hoe ondergeschikt onze taal was bij onze zuiderburen een eeuw geleden. We kennen allemaal de verhalen van de Franstalige bevelvoerende legerofficieren en het Vlaamssprekende voetvolk, maar dat is van horen zeggen, zo'n brief en zo'n boek bewijzen hoe de situatie was.
Het boek toont inderdaad alle rijtuigen en goederenwagons en op bladzijde 8 stuit ik meteen op een rijtuig (het bovenste, onder nummer 7) met twee eerste klas compartimenten en 24 zitplaatsen.
De, aan het door een paard getrokken rijtuig ontleende, vorm vind je overal, ook in Nederland: de Staatsspoorwegen had bijvoorbeeld. dit AB-(1e en 2e klas)-rijtuig, gebouwd in 1866 hier afgebeeld met later geinstalleerde Westinghouserem, gasverlichting en stoomverwarming.
De Franse P.L.M. had soortgelijke rijtuigen, dit is eveneens een 1e en 2e klasrijtuig. Sommige hebben tot in de jaren zestig van de vorige eeuw in Frankrijk dienst gedaan bij het vervoer van werklieden, het pluche was inmiddels ongetwijfeld door hout.
De, aan het door een paard getrokken rijtuig ontleende, vorm vind je overal, ook in Nederland: de Staatsspoorwegen had bijvoorbeeld. dit AB-(1e en 2e klas)-rijtuig, gebouwd in 1866 hier afgebeeld met later geinstalleerde Westinghouserem, gasverlichting en stoomverwarming.
De Franse P.L.M. had soortgelijke rijtuigen, dit is eveneens een 1e en 2e klasrijtuig. Sommige hebben tot in de jaren zestig van de vorige eeuw in Frankrijk dienst gedaan bij het vervoer van werklieden, het pluche was inmiddels ongetwijfeld door hout.