11.4.11

Infantilisering

Twee jaar geleden schreef ik dit op dit blog: "Vandaag na zeker dertig jaar naar het Muiderslot. En ook hier heeft de infantilisering, net als in het Spoorwegmuseum, toegeslagen. Met Amerikaanse vrienden volgde ik voor elf euro per persoon een rondleiding, de gidsende dame informeerde niet of iedereen het Nederlands machtig was, maar richtte haar praatjes op de aanwezige kinderen. Ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte en nam me ogenblikkelijk voor de eerst komende dertig jaar het Muiderslot niet meer te bezoeken." Vorige week kreeg ik als donateur van het Museum Speelklok in Utrecht een uitnodiging voor een avond met de titel "Daring Crossovers", "host", zo lees ik, "Sven Ratzke"(foto). Nou nee. Thank you very much, I like music boxes without daring crossovers.
(Ik schrijf bovenstaande regel in het Engels, bang dat Speelklokdirecteur Vera Carasco mij anders niet begrijpt.)