5.4.11

Chaos


Dit is een Mack uit 1911 en dat het een brandweerauto is hoef ik niet toe te voegen. De oudste auto die ik ooit reed dateerde ook uit 1911: een Schotse Arroll-Johnston, radiateur achter de motor, stuur rechts, versnellingspook en handrem buitenboord, gemiddelde snelheid om en nabij de 45 kilometer per uur. Tegenwoordig de snelheid van een brommobiel en daar mag je vanaf je zestiende de weg mee op. Mijn brommer, we schrijven 1959 was een Batavus Bilonet en die moest, net als elke andere bromfiets, van de wetgever ook trappend kunnen worden voortbewogen, daartoe kon ik met een klein hendeltje, ik meen, de linkertrapper uitklappen. Want het was uiteindelijk een rijwiel met hulpmotor. Dat is inmiddels lang geleden en de wetgever heeft er sindsdien een puinhoop van gemaakt, je hoeft je brommer helemaal niet meer fietsend te kunnen voortbewegen en je hebt ze in racevorm, als scooter en dan ook nog in twee soorten met blauw (geen helm) en geel plaatje (wel helm) en dan heb je het vermaledijde brommobiel, oorspronkelijk gedacht als invalidenvoertuig, maar de sommige gooïm gaan er vanaf hun zestiende mee naar school.