19.4.11

Carminargent


Er zijn oorden waar je geweest moet zijn om intense treurigheid te kunnen vaststellen en vreugdevol naar huis terug te keren. Mijn lijst wordt aangevoerd door Salt Lake City, maar Kidderminster staat ook in de toptien van verdrietbrengende plaatsen. Toch ben ik er regelmatig geweest omdat de Veteran-Cycle Club er zijn jaarvergaderingen houdt. Zaterdag j.l. was het weer zover en zondag was er een fietstocht door de schitterende omgeving.
Ik heb een aantal malen meegefietst, een keer op mijn eigen zesversnellings-Sunbeam uit 1910, de andere keren op een vele jaren jongere, deelbare spaceframe-Moulton (foto links), dat was geen succes: ik ben met mijn bijna twee meter niet goed in het beklimmen van heuvels op zo'n kleine fiets. Ik heb me dit jaar comfortabel per Fiat Panda laten vervoeren, de eigenaar van de auto, Laurie Wallace fietste op een Carminargent, een Franse fiets uit 1946. Een bijzondere lichtmetalen fiets die niet met lugs is samengesoldeerd maar waarvan de, overigens niet ronde, maar achtkantige buizen, bijeen worden gehouden door lugs die worden vastgeschroefd.