In 2002 verscheen op het "radicaal Joodse cultuur"-label Tzadik de CD "El Danzon de Moises", met muziek van de Cubaanse percussionist Roberto J. Rodriguez, met titels als "Danzonete Hebreo" en "Shalom a Shango", titels die een mix beloofden van Joodse en Cubaanse cultuur. En dat, op het eerste gehoor wat wonderlijk klinkende mengsel, klopte als een bus, ook "La Hora", opgenomen met zijn septet in "Beit Avi Chai", een cultureel centrum, in Jeruzalem, mag er zijn.
Op 30 october verleden jaar schreef ik deze regels over Maurice El Médioni, een Algiers geboren pianist: "Altijd slecht om musici met elkaar te vergelijken, maar het is toch te uitdagend om Maurice El Médioni (geboren in 1928) niet te vergelijken met de Cubaanse pianist Ruben Gonzalez. El Médioni begon zijn carrière in 1937 op negenjarige leeftijd op een door een oudere broer op de vlooienmarkt in Oran aangeschafte piano. Raakte enthousiast toen in 1942 de Amerikanen in Oran arriveerden en hij werd blootgesteld aan allerlei soorten muziek, waarvan vooral de boogie-woogie hem fascineerde. (....) Hij werd een veel gevraagd pianist en begeleidde o.a. Lili Labassi, Line Monty, Lili Boniche en Reinette l'Oranaise en waarschijnlijk was hij in veel van de in de op dit blog geplaatste serie Judéo-Arabe te horen."
Roberto Rodriguez en Maurice El Médioni hebben elkaar hier gevonden.