28.10.15

Fyra

Even  in het blogarchief gekeken wat ik zoal geschreven heb over de Fyra in de loop der jaren. Hieronder een kleine keuze.


Gezongen door het damesduo Jorritsma-Netelenbos:

Hier is onze Fyra pinksterblom
En ik zou hem zo graag eens wezen
Met zijn mooie kransen op het hoofd
En met zijn klinkende bellen
Recht is recht, krom is krom
Gelief je  wat te geven voor de Fyra pinksterblom
Want de Fyra pinksterblom moet voort! 


Misschien was u de naam AnsaldoBreda al vergeten. Dan help ik door het woord Fyra u het debacle met de door de Italiaanse firma geleverde treinstellen even in herinnering te brengen. De directie van de Nederlandse Teloorwegen bestelde bij het bepaald niet ter goede naam en faam staande AnsoloBreda hoge snelheidtreinstellen, terwijl het het trambedrijf in Oslo anderhalf jaar op te leveren tramstellen moest wachten. Maar er is intussen meer ellende uit het noorden te melden: in februari vorig jaar moesten 38 van de 40 door AnsaldoBreda aan Göteborg geleverde Siriotrams wegens roest uit dienst worden genomen en in Oslo gingen 30 van de 32 eveneens wegens roestproblemen aan de kant. Klinkt bekend?

Wobbe: "Nou Jeroensje Dijsselbloem Timo Huges, topman van FloraHolland, benoemd het als opfolger van Bert Meerstadt wurre de Fyratreinstellen opfleurd met oranjebloemkes, want daar hèt Timo heul feul ferstan fan. Of de Fyra's dan Brussel hale, blyft de fraach."

De Teloorwegen gaan de Italiaanse fabrikant Breda aansprakelijk stellen voor de problemen met de Fyratreinstellen. Iedereen die maar een klein beetje van treinen weet had die problemen kunnen zien aankomen op 14 november 2008 schreef ik volgende regels op dit blog:
'Het moest natuurlijk weer eens allemaal anders: de hogesnelheidslijn ging Hispeed heten, de fabriek die de Thalys gebouwd had, was niet goed genoeg, nee, de spoorwegknuppels, die meer verstand hebben van het openen van lounges voor eerste klaspassagiers, bestelden de nieuwe snelle treinen bij Ansaldo Breda, een firma, die steevast niet te laat, maar veel te laat aflevert, zo wachtte Oslo anderhalf jaar op trams van het Italiaanse bedrijf, dat tijdens de Eerste Wereldoorlog, als Societa Anonima Giovanni Ansaldo een jachtvliegtuig bouwde dat te laat (!) klaar was om strijd te leveren en zich tot 1931 bezighield met automobielbouw. Er wordt nu heel zachtjes gefluisterd dat de eerste snelle treinen in 2010 gaan rijden, maar waarschijnlijk heeft Ansaldo Breda dan het eerste af te leveren exemplaar pas van een interieur voorzien.'
Dat de Fyratreinstellen pas eind 2012 gingen rijden, kon ik in 2008 niet bevroeden. 
Stel dat ik een taxi-onderneminmg zou hebben, zou ik dan met Peugeots, Mercedessen en Fiats gaan rijden? Nee, maar de Teloorwegen heeft momenteel Franse (Thalystreinstellen), Duitse (ICE-treinstellen) en Italiaanse (Fyratreinstellen in dienst). Niet bijster slim.

Vrolijk? Ja! Functioneel? Nee! Ik heb het over de kleurtjes op de rijtuigen van de snelle trein tussen Amsterdam en Rotterdam, die vanaf maandag doorrijdt naar Breda. Wat Fyra, want zo heet de trein, een naam die ik ook al niet begrijp, bezield heeft die wonderlijke zwevende lijnen op de wagons te penselen is mij een raadsel, tenzij het de bedoeling is de Coca-Cola-omzet te verhogen.
Op onderstaand rijtuig van de Chemins de fer de l'Est uit het verleden hebben de kleuren een functie. Het rijtuig heeft vier compartimenten, de middelste twee rode zijn voor eerste-klas-passagiers, de beide buitenste groene voor reizigers tweede klas.