22.10.15

Energie

Zeg eens eerlijk, wanneer heeft u uw laatste Franse CD gekocht? En dan moet u de mogelijkheid nog hebben gehad ook, want verder dan een enkele verdwaalde CD met oude opnamen van Charles Aznavour of Mireille Mathieu in de vijfeuromeeneembak, heeft de vaderlandse platenhandelaaar in de regel niet vooradig.  Muzikaal Frankrijk werd in zo'n vijftig jaar een volledig vergeten gebied. Dat is jammer want wanneer ik zo'n energieke groep als Têtes Raides voor een enthousiaste menigte in Bretagne op zie treden, dan denk ik waarom hebben we Madness wel omarmd? Ik weet dat je muziek niet mag vergelijken, maar de Franse groep straalt evenveel energie uit als de Britse en dat bracht me op het idee, juist aan dat energieke element in muziek aandacht te besteden, om te beginnen met The Polka Dogs uit Canada. Ik had ze ooit in de studio en zag een concert van ze in Paradiso en ik werd figuurlijk omvergeblazen. Zijn het de blazers van zowel Têtes Raides als de The Polka Dogs die daarvoor zorgen? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat beide formaties mij enorm enthousiasmeren.