6.10.15

Statenkwartier

Je moest medio jaren vijftig op 30 april en 5 mei in het Statenkwartier zijn om op beide dagen, 's avonds goede muziek te horen: daar werd op jazzmuziek op straat gedanst! Of dat op het Staten- of op het Frederik Hendrikplein was, weet ik niet meer, maar in ieder geval ging ik daar met een paar schoolvrienden naar toe. Zaterdag j.l. was ik er weer,  er klonk geen jazz, maar aan het begin van de Frederik Hendriklaan zag ik wel bovenstaand aardig  beeld. Verderop, op het Frederik Hendrikplein vond ik een gedenkteken voor de voordrachtskunstenaar Albert Vogel Sr. (1874-1933),  dat ik destijds over het hoofd moet hebben gezien. Het werd ontworpen door de kunstenaar Antoon Molkenboer (1872-1960), die van vele markten thuis was, hij schilderde, ontwierp niet alleen postzegels en boekomslagen, maar ook decoraties voor het toneel en interieurs van woningen.