6.10.15

1950

In 1950 kon je een Amerikaanse, een Engelse, een Duitse, maar ook een Franse Ford kopen. Laatsgenoemde, de "Vedette" was het jaar daarvoor als opvolger van de F-472 verschenen. De lijnen van de carrosserie leken ontleend aan die van een ander Fordproduct, het Amerikaanse submerk Mercury, maar dan in grootte aangepast aan Europese verhoudingen. De motor was een kleine V8-zijklepper met een inhoud van 2158cc, maar die was qua vermogen iets aan de kleine kant en  dus verscheen  in 1953 de "Vendôme" met een Amerikaanse V8 met een inhoud van 3923cc, bovendien kreeg de auto een echte kofferbak. Wie meer geld bezat en toch een Frans Fordproduct wenste kon vanaf herfst 1951 een Ford "Comète" aanschaffen, chassis en motor waren identiek aan de "Vedette",  maar de carrosserie kwam van Facel, dat in 1949 op de Parijse Salon zijn speciale versie van de Simca Huit-1200 had geintroduceerd, de Simca-Sport. Voor een auto in de hogere prijsklasse was de motor van de "Vedette" te licht, de maximale snelheid was slechts 132km/u. Op de Brusselse salon in januari 1954 stond de "Comète" met een Amerikaanse motor, de Comète Monte-Carlo", de maximum snelheid ging flink omhoog en de wagen kreeg ook een nieuwe bak met vier gesynchroniseerde versnellingen. Nadat Simca de Franse Fordfabrieken in Poissy in de herfst van 1954 had overgenomen, bleef de "Comète Monte-Carlo" nog  tot zomer 1955 leverbaar.