10.12.17

Brussel 46A

In zo'n Messerschmitt (op dit blog onder Brussel 46) heb ik, zelfs als passagier, nooit een rondje mogen maken. Wel werd ik als lifter in 1958 tussen Venlo en Düsseldorf op weg naar een DADA-tentoonstelling meegenomen in een ander piepklein autootje, een "Isetta", door BMW vervaardigd in licentie van de Italiaanse firma ISO. Maar een  Messerschmitt staat niet op mijn lijstje, maar gelukkig kreeg ik een reactie van een lezer van dit blog, die wel herinneringen heeft: "Mijn vader reed altijd motor, een daarvan was een NSU-Fox (foto W.B.), op een gegeven moment kocht hij een tweedehands Messerschmitt, het kenteken begon met DD....(Duitse Deuk?) Ik denk dat ik 10 jaar oud was. Wat een vooruitgang:  we zaten nu droog en warm. We gingen samen naar de intocht van de Vierdaagse in Nijmegen, het speedway in Nijmegen en Amsterdam (de gouden helm). Ook gingen we naar IJmuiden om op de pier te wandelen. Op een gegeven moment was er een interlandvoetbalwedstrijd in het Olympisch Stadion in Amsterdam, een buurjongen wilde ook wel mee, wij zaten met zijn tweeën achterin gepropt, als haringen in een ton, automobilisten die voorbij kwamen, wezen op hun voorhoofd, ze hadden gelijk! Ik weet niet of het een spannende of mooie wedstrijd was, ik weet wel dat we weer veilig thuiskwamen. Als ik er achteraf over nadenk, was die glazen koepel wel een benauwde ruimte en was de  "auto" wel erg klein en behoorlijk onveilig."