25.12.17

Rund

"Je bent 'n rund als je met vuurwerk stunt". Aardige slagzin, maar  ik heb er  niks mee. Van mij mogen ze zich 'n ongeluk stunten. Ik  vertrek  met Una naar rustiger gebieden. In  "Der Spiegel" van deze week het volgende  opmerkelijk cijfer, waarbij ik ervan uitga, dat de situatie in Nederland niet afwijkt van die in Duitsland. Het wegverkeer zorgt jaarlijks voor een fikse hoeveelheid fijnstof, het eindejaarsvuurwerk veroorzaakt  17% van de totale hoeveelheid  van de jaarlijks door het wegverkeer uitgestoten fijnstof. In het  kader van het verbieden van oudere auto's in de steden lijkt het mij dan ook noodzakelijk dat eerst de vuurwerkzwijnen die de rest van het  jaar onder het mom millieuvriendelijk fietsen te verhandelen met hun knallerij naar  de Doggersbank worden verscheept en  daar worden achtergelaten.