2.10.19

Thorshavn


De hoofdstad van de Far Oer is Thorshavn. Ik logeerde er in een bed & breakfast vlak bij de haven bij een aardige mevrouw met wie het lastig communiceren was omdat we geen gemeenschappelijke taal hadden. Op een aanplakbiljet in de stad las ik dat er op zaterdag een muzikale avond zou worden gegeven in een zaal ver buiten het centrum. Ik raak bij een dergelijk evenement altijd ietwat paniekerig en probeerde kaarten in de voorverkoop te bemachtigen, want je weet immers maar nooit, straks is zoiets uitverkocht. Men bezwoor mij bij de VVV dat dat niet het geval zou zijn. Maar toch ongerust begon ik op zaterdagmorgen een lange wandeling naar het theater. Dat bleek werkelijk schitterend, gedeeltelijk ingegraven en met, zoals zo vaak het geval is op de Far Oer, gras op het dak. Ik kocht de kaarten, liep terug naar het centrum en was 's avonds om kwart voor tien aanwezig. Tot mijn verbazing stonden er geen microfoons op het podium, er was werkelijk niets dat op een concert duidde. Gelukkig was er wel publiek. Om klokslag tien uur begaf het publiek zich naar beneden, haakte in een begon al zingend te dansen. De eerste dans duurde 27 minuten, mensen verlieten de dans, pakten een biertje en kwamen daarna terug.. Toen ik na vier ongeveer even lange dansen de terugreis naar de B&B aanvaardde was het nog steeds licht buiten en arriveerden nog steeds zangers/dansers.