25.12.20

LIJSTJES

Laat ik voorop stellen dat ik niet van lijstjes houd, een boodschappenlijstje kan er nog net mee door, maar de jaarlijkse ongein met onvergelijkbare  boeken en de top 2000 (n.b. als belangrijks nieuws op pagina 105 vandaag op Teletekst) kunnen me gestolen worden. Ik heb  dit jaar veel gelezen. Meer dan normaal. Ik wil niet gezeggen noodgedwongen, want dat klinkt banaal, maar mijn bewegingsvrijheid werd, behalve door corona, ernstig  beperkt, doordat mijn linkerbeen het liet afweten. Fietsen gaat nog net, maar lopen is alleen met een rollator mogelijk. Eén  boek wint het voor mij in 2020: "The Europeans" van Orlando Figes. Aan de hand van het echtpaar Viardot, zij operazangeres, hij haar manager en kunstverzamelaar en de Russische schrijver  Ivan Toergenev worden we meegenomen, niet alleen in de fascinerende culturele wereld van de negentiende eeuw, maar ervaren we ook de impact van de ontwikkeling van de spoorwegen en de revolutie van 1848, kortom alles van wat over de  negentiende eeuw geweten moet worden. Niet onterecht heeft het boek als ondertiteling "Three Lives and the Making of a Cosmopolitan Culture".

ISBN: 978-0-141-97943-4 PENGUIN BOOKS