17.12.20

STANLEY

 

De Amerikaanse tweeling F.E. en F.O. Stanley of vollediger Francis E. en Freeland O. Stanley leverden een belangrijke bijdrage leverden aan de ontwikkeling van de stoomautomobiel. F.E. was de technicus van de twee, hij ontwikkelde ondermeer een speciaal soort fotoplaat, F.O. werd onderwijzer. In 1885 startte de tweeling in Newton (Mass.) de "Stanley Bros Dry Plate Manufacturing Co." Na bezoek aan een plattelandsmarkt in Brockton Falls, waar ze kennis maakten met het fenomeen stoomauto, besloten ze er zelf een te bouwen en op de volgende jaarmarkt in Brockton Falls maakte F.E. een aantal rondjes in zijn zelf gebouwde "Stanley". In datzelfde jaar begon de produktie van van de Stanley Steamer en in de herfst van 1899 waren er 200 afgeleverd. Hun patenten waren eerder dat jaar voor $250.000 gekocht door de heren Walker (eigenaar van "Cosmopolitan Magazine" en Barber (een steenrijke financier), met de afspraak dat de Stanleys zich gedurende twee jaar uit de automobielbouw zouden terugtrekken. De nieuwe firma ging "Locomobile Co. of America" heten. Kort daarna kregen Walker en Barber ruzie en ontstonden twee bedrijven "Locomobile" en "Mobile", beide overigens met de Stanleys als adviseurs. In 1899 verkochten ze hun fotografische industrie aan Kodak. De Stanleys hielden zich niet aan de afspraak om geen stoomauto's te bouwen, ontwikkelden een nieuwe wagen en werden vervolgens bedreigd met een rechtzaak. Ze kozen eieren voor hun geld en pas in 1901 kwam hun auto op de markt. De nieuwe firma heette "Stanley Motor Carriage Co.". Ze kochten bovendien hun oude octrooien terug. Racen betekende - ook toen al - reclame en in 1906 vestigde Fred Marriott aan het stuur van de Stanley "Beetle" vijf wereldrecords op het strand van Ormond (Florida). Een volgende recordpoging in 1907 liep minder goed af, een kleine oneffenheid op het strand vernielde de "Beetle" en Marriott raakte ernstig gewond, met de verkoop van de auto's ging het uitstekend: er werden in 1907 zo'n zevenhonderd verkocht.