7.10.22

Bulgarije

Laat ik voor één keer met de muziek beginnen in plaats van met de dracht, want wat komt er een verbijsterende hoeveelheid muziek uit Bulgarije. Zo'n jaar of vijftien geleden had ik een Bulgaarse muzikant als gast in de Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat: Trifon Trifonov. Een aimabel man, die een instrument bespeelde, dat je niet ogenblikkelijk in de Bulgaarse folklore zou verwachten: een altsaxofoon. Hij vertelde hoe hij in zijn conservatoriumtijd stiekem naar binnengesmokkelde bandjes luisterde van Charlie Parker en het bijzondere is dat Trifonov samen met de Noorse formatie 'Farmers Market' een verband wist te leggen tussen Bulgaarse volksmuziek en jazz. Natuurlijk had ik de elpee van 'Le Mystère des Voix Bulgares', dat schitterende staatsvrouwenkoor, dat later 'Angelite' ging heten en lanzamerhand breidde ik mijn verzameling Bulgaarse opnamen uit, daar was de CD 'The Magic Music of Rhodopa Mountain' met de honderd doedelzakken, maar ook het geluid van de gadulka, een specifiek Bulgaars strijkinstrument met zijn meeresonerende snaren. Hier zien en horen we het in een klein gezelschap onder aanvoering van Atanas Vulchev met een 'shopsko horo', een dans uit de omgeving waar ook bovenstaande pop vandaan komt.  Natuurlijk is het dansmuziek en niets leuker dan wanneer blijkt dat ook mensen zonder folklorische dracht de stappen kennen, want het is in feite te overdonderend als een groot danstheater zich de folklore heeft eigen gemaakt: het wordt dan een folkloreballet.