17.12.22

Hindernissen

Het was en reisje met hindernissen. Toen fotograaf Ernst Niewenhuis en ik bij het voor ons geboekte hotel vlakbij Kopenhagens luchthaven Kastrup incheckten, bleek dat degene die het hotel besproken had, ons te weinig geld had meegegeven. Het bleek vervolgens behoorlijk lastig - het gebeurde ver voor de uitvinding van de pinautomaat - om op zaterdag geld over te maken. De terugreis ging evenmin van een leien dakje, in plaats van op Schiphol kwamen we op het vliegveld van Brussel terecht, waar we zo'n vier uur moesten wachten op een vlucht naar Amsterdam. Dat wachten was op zich niet zo heel erg, maar Ernsts films zaten in zijn koffer en die kwam in Brussel niet van de bagageband. Gelukkig bleek die door het grondpersoneel van Kastrup wel naar Schiphol te zijn gedirigeerd, zodat er tenslotte sprake was van een gelukkige hereniging. Op de tussen die zaterdag en maandag gelegen zondag ging echter alles naar wens, we stonden 's morgens, weet hoe vroeg op Kastrup om Raymond Burr, die toen furore maakte als Ironside, op te vangen. We volgden hem de hele dag, we waren bij een persconferentie in een studio van de Deense televisie en uiteindelijk kon ik hem op zijn hotelkamer interviewen. Een paar dagen later zou Burr ook naar Nederland komen en zijn manager vroeg me of ik hem het adres van een limousinebedrijf kon geven om Burr van Schiphol naar Amsterdam te brengen. Ik bood aan om hem met mijn vooroorlogse Nash te rijden. De manager vond het een schitterend idee, dus stond ik een paar dagen later opnieuw op Schiphol en was ik getuige van een unieke ontmoeting, want op weg naar de uitgang ontmoette Burr Johnny Weismuller en het was ontroerend te zien hoe hoog Burr de vertolker van Tarzan in het vaan had staan. Buiten zei Burr, toen hij mijn Nash zag: "Nineteen thirty seven". Mijn dag kon niet meer stuk: Burr wist iets van auto's en had feilloos het bouwjaar van mijn Nash genoemd.

Raymond Burr zit, nadat ik de deur achter hem heb gesloten al in de Nash, terwijl ik keurig in streepjespak omloop om achter het stuur plaats te nemen.