27.12.22

KERST

De BBC had bedacht dat de kerstgedachte het best kon worden gepropageerd door het uitzenden van twee oorlogsfilms : "Escape to Athena" met  Telly Savalas, die ik in zijn Kojakjaren in Hollywood interviewde en een buitengewoon egocentrisch heer bleek te zijn, en "The heroes  of Telemark", daarna kon ik, wat een komedie  heette te zijn, "Ghostbusters" bekijken, onnozeler kan  kwalijk. Gelukkig had Omrop Fryslân een boeiende theaterproductie van Freark Mink en Klaasje Postma, waardoor het kerstaanbod van de televisie voor mij werd goedgemaakt. Eerste Kerstdag was ik 's avonds in Heerhugowaard in een restaurant, het was er druk en rumoerig, ik vind dat niet erg, omdat ik een groot deel van de conversatie niet kan verstaan, heb ik meer tijd om rond te kijken.  Boven de tap hingen borden waarop o.a. de te leveren cocktails, waarvan  een aantal "virgin" waren. Wat kon er aan z'n drankje maagdelijk zijn? De diensters waren allemaal zwart kortgerokt en zwart gekoust en op een enkeling na struis, dus groot en fors, met benen die een ongekende stevigheid bezaten, benen  als boomstammen zogezegd. Iemand  zei  dat ik waarschijnlijk vergat dat ik in West Friesland was. Aan het eind van de avond, het liep al tegen elven, meende de jongste van ons gezelschap te moeten opmerken, dat het niet langer gaat om de waarheid maar hoe snel de waarheid gevonden kan worden en dat dat een enorme vooruitgang is. Onzin, vond en vind ik. Wie mij zoekt op  Wikipedia vindt een aantal gegevens die totaal niet kloppen en dat zal bij voor mij niet na trekbare lemma's  ongetwijfeld net zo zijn. Ik prefereer boeken die ik na kan slaan, boeken hebben schrijvers, die ter verantwoording kunnen worden geroepen, Wikipedia naamloze medewerkers die nergens verantwoording hoeven af te leggen.