Heel succesvol waren de auto's die Bugatti voor De Dietrich construeerde niet, bovendien was Bugatti eigenzinnig en uiteindelijk kostte hem dat zijn baan en hij werd de door de baron de laan uitgestuurd om vervolgens met een vriend uit Straatsburg, Emil Mathis, in zee te gaan en voor hem de "Hermes" te ontwerpen, maar ook daar liep het spaak en Ettore verhuisde naar Keulen waar hij voor Deutz een auto met ketting- en één met cardanaandrijving bouwde. Intussen werkte hij aan een kleine auto en dat zou de eerste echte "pur sang" worden. Een tamelijk romantisch verhaal wil dat de bouw van de volbloed in de avonduren in de kelder onder zijn woning plaats vond, dat lijkt me sterk, want hoe krijg je een auto via het trapgat op straat? Ook wordt er gemompeld dat de constructie beïnvloed was door een autootje dat Giuseppe Gaetano Stefanini ontwierp voor Isotta-Fraschini. Hoe het ook zij, in 1909 was het prototype van het Type 13 gereed, bovenstaand Type 10.