10.2.17

1948 LI

Terwijl Willys-Overland in 1948 in de Verenigde Staten bovenstaande "Jeepster" voor $1765 introduceerde, een wel heel civiele versie van de oorspronkelijke "Jeep", was men elders op de wereld in dat jaar en de volgende jaren  driftig bezig een soortgelijk vierwielaangedreven voertuig op de wielen zetten. In 1947 was in het Grootbritse door Rover een Willys "Jeep" van een ander carrosserie voorzien met stuur en pedalen in het midden, maar toen de wagen in 1948 werd geïntroduceerd had de auto stuur en pedalen links, dan wel rechts en kreeg de wagen uitgerust met de motor uit een Rover "60" de naam "Land-Rover". Ook de Nuffieldorganisatie (William Morris mocht zich Lord Nuffield noemen) was doende een jeepachtig voertuig te ontwikkelen - eerst onder de naam "Gutty" - dat met een viercylinderboxermotor zou worden uitgerust, een motor die ook was toebedacht aan de "Mosquito" een auto die uiteindelijk "Minor" ging heten en net als de "Gutty" tenslotte een gewone vier-in-lijnmotor kreeg. Het "Gutty"-project werd overgenomen door Wolseley (ook deel van de Nuffieldorganisatie) onder de naam "Mudlark", uiteindelijk verscheen de auto als Austin "Champ", maar dan zijn we al in 1951. In Frankrijk bouwde Hotchkiss de "Jeep" in licentie, maar uiteindelijk ging Delahaye met een opdracht voor het Franse leger aan de haal, van de V.L.R. (Véhicule Léger de Reconnaisance werden 10000 exemplaren verkocht, waarvan het overgrote deel aan de krijgsmacht. Ook Peugeot bouwde een jeepachtig voertuig op basis van de "203" en was na overname van Hotchkiss licentiehouder voor de originele "Jeep". Willy-Overland werd in 1953 overgenomen door Kaiser, de  "Jeep" was intussen verder ontwikkeld tot de M38A1 en ook de Nederlandse Kaiser Fabriek (Nekaf) in Rottedam assembleerde het voertuig. In de Sowjet-Unie verscheen in 1953 de GAZ 69AM en in Japan bouwde Mitsubishi vanaf datzelfde jaar de Willys "Jeep" in licentie als J3. Een aantal van de hier genoemde voertuigen staat hieronder afgebeeld.