11.2.17

1948 LII

Willys-Overland  zette meer dan één civiele versie van de inmiddels legendarische "Jeep" in de markt, in Europa - de oorlog was nauwelijks voorbij - was iedereen  druk bezig zijn eigen klein vierwielig voertuig te bouwen of tenminste na te bouwen. Maar er was natuurlijk ook zwaarder materieel nodig, hoofdzakelijk om elders orde op zaken te stellen. Te onzent noemde men zulks eufemistisch  "politionele acties", maar het was natuurlijk gewoon een koloniale krijg. Frankrijk zette in de Maghreb bovenstaand voertuig in en Portugal deed elders in Afrika exact hetzelfde. Het is de Panhard EBR, waarvan in 1940 een voorganger in de vorm van de AMR 201 was geconstrueerd en waarvan de ontwikkeling in 1948-'49 leidde tot de symetrische Engin Blindé de Reconnaissance uitgerust met een zesslitertwaalfcylinderluchtgekoelde motor ontleend aan de luchtgekoeldetweecylinder die in het vooronder van de Panhard "Dyna"lag. Vierwielgestuurd en een topsnelheid van 115 km/u. De bemanning bestond uit vier personen: 1 commandant, 2 chauffeurs en 1 schutter.