13.2.17

1948 LIV

 Heel veel emplooi zal er na de oorlog niet voor dit amphibievoertuig geweest zijn. Voor ambulances en legertrucks lag dat anders, ze werden uit diverse dumps gehaald en geciviliseerd.

 
 Maar de Duck kon moeilijk ergens in het burgerbestaan een plaats vinden, Hij heete Duck, maar dat was in feite een verbastering van DUKW, waarbij de D voor 1942 staat, de U voor Utility, de K voor all-wheel drive en de W voor dual rear axles. Met die lettercode hield de General Motors Corporation zijn voertuigen uitelkaar, de DUKW werd  gebouwd op basis van de AFKWX (A=1939, F=forward cab, K=all-wheel drive, W=dual rear axles en X=experimental) een frontstuur legervrachtwagen. Oorspronkelijk zag de Amerikaanse legerleiding weinig  in de door het National  Defense Research  Committe en het Office of Scientific Research and Development ontwikkelde DUKW, maar dat veranderde nadat de bemanning van een DUKW een schip in nood van de Coast Guard wist te redden. De snelheid op de weg was 80 km/u, op het water iets meer dan 10 km/u. Als bijzonderheid bezat de DUKW als eerste voertuig de mogelijkheid om de bandenspanning te regelen vanaf de chauffeursplaats.