Heel veel emplooi zal er na de oorlog niet voor dit amphibievoertuig geweest zijn. Voor ambulances en legertrucks lag dat anders, ze werden uit diverse dumps gehaald en geciviliseerd.
Maar de Duck kon moeilijk ergens in het burgerbestaan een plaats vinden, Hij heete Duck, maar dat was in feite een verbastering van DUKW, waarbij de D voor 1942 staat, de U voor Utility, de K voor all-wheel drive en de W voor dual rear axles. Met die lettercode hield de General Motors Corporation zijn voertuigen uitelkaar, de DUKW werd gebouwd
op basis van de AFKWX (A=1939, F=forward cab, K=all-wheel drive, W=dual
rear axles en X=experimental) een frontstuur legervrachtwagen.
Oorspronkelijk zag de Amerikaanse legerleiding weinig in de door het
National Defense Research Committe en het Office of Scientific
Research and Development ontwikkelde DUKW, maar dat veranderde nadat de
bemanning van een DUKW een schip in nood van de Coast Guard wist te
redden. De snelheid op de weg was 80 km/u, op het water iets meer dan 10
km/u. Als bijzonderheid bezat de DUKW als eerste voertuig de
mogelijkheid om de bandenspanning te regelen vanaf de chauffeursplaats.