In mijn fotoverzameling zitten een paar opnamen van vaderlandse parkeerterreinen van vlak na de Tweede Wereldoorlog, veel nieuws - ik bedoel nieuwe auto's - valt er niet te zien. Ik heb begrepen dat nieuwe auto's, zoals zoveel zaken destijds op de bon waren en je had geld en bovendien deviezen nodig. Dinky Toys bracht in 1940 een serie Amerikaanse automobielen uit, maar was zo verstandig om de productie ervan na de oorlog voort te zetten. Volgens Greilsamer en Azéma was de eerste die - in 1946 - verdween, de Lincoln Zephyr Coupé. Een auto waaarmee Ford de teleurstellende verkoopresultaten van zijn prestigemerk vanaf 1936 trachtte op te vijzelen. Het oorspronkelijke carrosserieontwerp (met de motor achterin) was van de Nederlander John Tjaarda, maar dat werd verworpen (Porsche, die de wagen bij carrosseriebouwer Briggs zag, kaapte het ontwerp voor zijn KdF- of Volkswagen). Edsel Ford wilde persé een twaalfcylindermotor, die door Frank Johnson werd ontwikkeld uit Fords V8. In 1939 waren er negen verschillende modellen te koop, met gewone of speciale interieurs, de prijzen lagen tussen $1358 voor een coupé en $1839 voor een open vier-onder-de-kap.