3.2.17

1948 XLIV

Het staat duidelijk op de wieldoppen DODGE dus het Deene merk Tekno moet een auto van dat merk als voorbeeld genomen hebben en in  de "Catalogue Mondial des Modèles Réduits Automobiles" van Jacques Greilsamer en Bertrand Azéma uit 1967 vind ik onder nummer 772 een Dodge Camion baché, dat moet hem zijn, alleen de vermelde schaal 1/43 klopt niet, die is eerder 1/50. Het Teknomodel kwam in 1950 uit. Wanneer ik daarna de "American Truck Spotter's Guide 1920-1970" van Tad Burness uit 1978 opensla dan moet ik concluderen dat Tekno een Dodge uit de "B-1 Series" als voorbeeld genomen moet hebben. Die merkwaardige driehoek bovenop de cabine toont dat de auto een aanhangwagen trekt, de grille is, zoals op de foto duidelijk te zien is, van blik, de vooras is stuurbaar en voor de huif  is katoen gebruikt. In 1950 kwam, ik citeer Greilsamer & Azéma, ook onderstaande Dodge Camion-citeren "Caltex" uit, ook op schaal 1/43. Dat klopt niet de schaal is vermoedelijk 1/72 en de grille (ook van blik) is nou niet bepaald die van een Dodge.

Dodge werd in november 1914 door de broers John en Horace Dodge gestart, dze produceerden eerder motoren voor Ford. Over zo'n heel vroege Dodge, uitgerust met een zogenaamd "fat man's wheel", een verschuifbaar stuurwiel voor dikke mensen", schreef ik ooit een tekst voor Fred  van der Vlugts "Wereld op Wielen", toen dat televisieprogramma door de VPRO werd uitgezonden. In 1928 werd Dodge door Walter P. Chrysler bij zijn concern ingelijfd, het merk maakt daar nog steeds deel van uit, zij het dat sinds 2014 Fiat het heft in handen heeft.