23.2.10

WSM

Als kind in Drachten vond ik ze niet locomotief genoeg, de "stoofjes" van de NTM, die van noord naar zuid en omgekeerd door het dorp reden, door fantasievol naamgegeven straten als Noorder- en Zuiderbuurt, Ze hebben het tot kort na de oorlog volgehouden, toen werd net als elders in het land de tramlijn verbust. Den Haag had vijf stoomtramlijnen, die al eerder ten onder waren gegaan. Een ervan was de WSM-lijn naar Loosduinen en verder het Westland in. De lijn begon vanaf de Lijnbaankant van het Westeinde en volgde vanaf 24 juni 1882 vrijwel kaarsrecht de weg naar Loosduinen. Oorspronkelijke plannen om via de Prinsegracht naar de Grote Markt te rijden zijn nooit gerealiseerd. De Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij begon met 5 Winterthurlocomotieven, in 1889 aangevuld met twee identieke locs, overgenomen van de lijn Amsterdam - Sloterdijk, daarna kwam een een Backer & Ruebloc, maar in 1900 verscheen de eerste Hohenzollernlocomotief, een veel grotere en zwaardere machine. De locomotief in de video is nummer 16, van de serie 15 t/m 20, na een selectieproef in 1911, waarbij 10 merken betrokken waren, gekozen. Loc 16 heeft nog tot in de jaren vijftig in het Westland gereden, overigens niet in passagiersdienst, want die was op 5 april 1943 definitief opgeheven. De tram van Den Haag naar Loosduinen was op 1 oktober 1932 al opgedoekt.