17.9.11

Zeepkloppen te Huizen

Hedenochtend naar Huizen, waar op het terrein langs de haven een festival van 'oldtimers' plaats vond, raadplegers van dit blog weten hoe zeer ik op dat woord en op het derivaat ervan 'youngtimers' gesteld ben, een en ander werd uiterst vakkundig gepresenteerd door Knut Hansop, platendraaier bij een helaas mij onbekend radiostation, die regelmatig zijn verbazing uitte dat in de jaren zestig gecontrueerde automobielen zich nog voortbewogen en wiens informatiedrift zo ver ging dat hij de eigenaren van de meeste wagens vroeg naar de originaliteit van hun voitures, dit met een dusdanig volume door een geluidsinsinstallatie versterkt dat een en ander in Blaricum te beluisteren moet zijn geweest. De inwoners in de wijde omgeving kwamen zodoende bijzonder veel te weten over wat er aan deze olijke babbelaar voorbij kwam. Nee, ik kan dan ook niet anders dan organisatoren van automobielfeesten Knut Hansop van ganser harte aan bevelen.
Naast de 'oldtimers' waren er optredens, want Huizen was eens de haven van het Gooi, van shantykoren, mijn meest geliefde vorm van vaderlandse cultuur. Het eerste lied dat ik hoorde was 'The Wild Rover', zoals iedere lezer weet, een befaamd Iers zeemanslied, in onze kontreien populair gemaakt door het varensgezellengroepje 'The Dubliners'. Ik aanschouwde een optreden van de in blauw-witte truitjes gestoken formatie 'Het Ruime Sop' uit het notoir nautisch Bussum, voetstoots aannemend dat met ruim sop de door mijn moeder eertijds met een zeepklopper (foto) veroorzaakte tobbe met schuim bedoeld werd. Andere koortjes hadden zich als piraat uitgedost, helaas kon ik onder geen van de zangers een heuse Somaliƫr ontwaren en dat stelde toch enigszins teleur.