16.9.11

Sousa

Ik geef het toe, ik heb de laatste tijd weinig aandacht besteed aan muziek op mijn blog. Ik beloof beterschap en begin maar meteen met Sousa. John Philip Sousa (1854 - 1932), de Amerikaanse marsencomponist, die eigenlijk liever als operacomponist de geschiedenis was ingegaan. Ik heb nogal wat werk van hem, niet alleen van zijn eigen band, maar ook van ander orkesten tot en met The Residents. Laatsgenoemden brachten in hun serie 'The American Composers' een elpee uit waarop ze Sousa met Hank Williams combineerden*. Een beroemde mars van hem is 'Liberty Bell', die waarschijnlijk het meest bekend werd doordat hij als herkenningsmelodie werd gebruikt door Monty Python's Flying Circus, achtereenvolgens wordt hij hier uitgevoerd door een fagotkwartet, een tubakwartet, sologitaar, concertorgel, een tromboneseptet, een blokfluitensemble, handpalmen en tenslotte een opname van meer dan een eeuw geleden.
*TORSO 33022