13.9.11

Tekenen 8


Dit is een omslag van het blad van de Vereniging van Operationele Medewerkers (VOM) van de NOS. Ik moet het begin jaren zeventig ontworpen hebben. Het is niet gesigneerd met "wim", noch met "soew" maar met "kantewier". Daar zit een verhaal aan vast. Ik woonde eind jaren zestig in een omroepflat in Breukelen en kreeg van het afdelingsbestuur van de Partij van de Arbeid aldaar het verzoek een folder te schrijven voor de lokale verkiezingen. Ik vroeg Louis van Hattem met wie ik veel samenwerkte de lay out te doen. Het resultaat werd ingeleverd, daarop stond in kleine letters: "Foldrage Broodefroos & Kantewier". Louis was Broodefroos, ik Kantewier. De folder werd afgekeurd, het taalgebruik was klaarblijkelijk te Hitweekiaans om door de beugel te kunnen, maar het Breukelse P.v.d.A.-bestuur vroeg of het de woorden "Foldrage Broodefroos & Kantewier" in een zelf geschreven verkiezingsmanifest mocht gebruiken. Dat vonden de heren Broodefroos & Kantewier uiteraard niet goed. Maar ik ben de naam Kantewier zo nu en dan blijven hanteren.