1.9.12

Emsterdem

Gistermidag was ik in Amsterdam, een stad die me hoe langer hoe meer begint te irriteren. Ik mag er dan wel geboren zijn, maar ik heb er bijna niks meer mee. In de tram word ik er bij elke halte tweetalig aan herinnerd wat ik allemaal kan bezichtigen ("Royal Palace, Dam Square"), om vervolgens te horen dat ik niet moet vergeten uit te checken: "don't forget to check out with your oy vey chip card". Waarom moet dat allemaal (ook) in 't Engels? Zijn ze in Oslo, in Kopenhagen, in Praag net zo gek? Ik was naar het Joods Historisch Museum, naar de geweldige tentoonstelling van William Kentridge, terug ben ik gaan lopen, het gekwaak van het gemeentelijk vervoerbedrijf meer dan beu. Bij de Berlages Beurs hing onderstaand affiche. Kan het ietsje minder Amsterdam? Ik ben verdomme toch in Nederland.