25.9.12

Inzenden?

Moet ik reageren op het artikeltje in de VPROGIDS van de komende week "Bugatti zonder rugleuning" geschreven door Suzanna Jansen. Ik aarzel en besluit het niet te doen, alhoewel het nogal wat fouten bevat. Onderwerp is de laatste grote van-stad-naar-stadrace: van Parijs naar Madrid in 1903 en het uitsluiten van Ettore Bugatti van deelname. Jansen meldt dat Bugatti twee machines voor een Duitse firma in elkaar geknutseld heeft. Ik struikel over dat woord knutselen. De firma die Bugatti had ingehuurd was De Dietrich in Niederbronn in de Elzas, nou niet direct een bedrijf waar men in een tuinschuurtje iemand een auto in elkaar liet knutselen,  het bedrijf was meer dan 200 jaar oud. Ik citeer verder: "Zijn racemodel bezit een meters-lange motorkap met helemaal achteraan een kussentje op een plank voor de bestuurder". Ik heb in een aantal boeken foto's van de auto, het wonderlijke is dat die auto helemaal geen motorkap heeft en ik schat dat de totale motor, inclusief radiateur hooguit 125 cm lang was. Doordat de bagage een plaats vond tussen de bestuurders-, bijrijderszitplaats en motor lijkt de motor op de foto langer, maar dat is gezichtsbedrog, ik kom dan ook meteen bij de reden waarom de wagen van deelname werd uitgesloten, dat had weinig te maken met "het kussentje op een plank voor de bestuurder", maar alles met de lage plaatsing van bestuurder en bijrijder, die gezeten achter hun bagage, nauwelijks zicht hadden op de weg. 

Een jaar of vijfentwintig geleden maakte ik dit model van de auto.