4.9.12

Harley-Davidson

Gister reed ik langdurig in de Panhard over smalle wegen in de zuidoosthoek van Friesland. Ik kwam een stokoude motorfiets tegen en spoedig volgden er meer en realiseerde ik me dat leden van de Veteranen Motoren Club bezig waren met een rondrit. Dan is goede raad duur. Stop je om het fraais toch net iets te snel voorbij te zien rijden of zoek je ergens een terras in de hoop dat het zo aantrekkelijk is dat zo'n Indian- of Wandererbezitter er ook stopt. Ik koos voor het laatste. Even later stopte een tiental enthousiasten op moderne motoren. Misgegokt dus. Maar toch niet helemaal, want na een kwartier verscheen er een Harley-Davidson uit 1934 met zijspan. Er gebeurde iets vreemds. Ik verwachtte dat de hele meute bezitters van moderne motoren zich meteen naar de Harley zou begeven, maar niets daarvan. Alleen ik stond op. Liep naar de Harley, fotografeerde hem en wisselde een paar woorden met de eigenaar, die me wist te vertellen dat het een voormalige Amerikaanse politiemotor was, uitgerust met een klein handletje, waarmee de snelheidsmeter kon worden vastgezet om zo te bewijzen dat iemand de toegestane snelheid had overschreden. Op de tweede foto is behalve die meter links ook  de schakelpook te zien.