13.9.12

Stemmen 2

Gister schreef Wobbe "Alle moekes stemme Joekes".  Dolf Joekes was kort na de oorlog lijstaanvoerder  voor de P.vd.A. in Friesland, je had, herinner ik me, geen landelijke lijsttrekker bij die partij. Bij andere Tweede Kamerverkiezingen was het Evert Vermeer (foto). Voor de uitslagen ging je de straat op en niet naar een zaaltje vol hossend volk. Er was geen televisie en Het Vrije Volk projecteerde in Leeuwarden op de gevel van het pand Tweebaksmarkt 47 de resultaten. Evert Vermeer had een paar dagen eerder bij Radio Vaartjes op de Voorstreek een grammofoonplaat gemaakt waarmee hij de Friese mannen en vrouwen bedankte voor hun vertrouwen. Het was een 78-toerenplaat af te spelen met een sleepnaald, een ietwat gebogen naald. Aan de ander kant van de plaat had Vaartjes "Chi-baba, chi-baba, chi-wawa, an' chi-lawa kook-a la goombah, chi-baba, chi-baba, chi-wawa, my bambino go to sleep" gezet, een hitje uit die dagen, waarvan ik net als toen nog steeds weinig chocola kan maken. Die plaat zit trouwens in mijn collectie curiosa. Het ging er destijds rustig aan toe op de Tweebaksmarkt, er waren geen spreekkoren met "Evert bedankt, Evert bedankt, Evert bedankt".  Dat was buitengewoon plezierig. Gisteravond werd ik behoorlijk onpasselijk van al die zwetende, schreeuwende koppen, met name van die minutenlang in beeld gebrachte massa in een Scheveningse strandtent. Tenslotte: behalve met de politiek van de VVD is  met derlui muzikale smaak nog steeds heel veel mis, misschien kan zoiets in de coalitiebesprekingen ook worden meegnomen.